© Kurt Inge Dale

Samferdsel og infrastruktur

Reagerer sterkt på høyere bompenger i Oslo

Nok en gang ender bilistene opp med enda større kostnader. Det får Fremskrittspartiet til å reagere i både Akershus og Oslo.

Resultatene av forhandlingene om Oslopakke 3 er nå kjent, og igjen ender det med enda større kostnader for bilistene. Det får Fremskrittspartiet til å reagere i både Akershus og Oslo.

- Jeg er dessverre ikke overrasket, men hadde håpet på mer forståelse for at «ranet» av bilistene har nådd en grense, sier Liv Thon Gustavsen som er gruppeleder for FrPs fylkestingsgruppe i Akershus.

- Nå må staten ta et større ansvar for samferdselsprosjekter i de store byene. Oslopakke 3 rammer helt vanlige folk som er avhengig av bilen, sier gruppeleder i Oslo FrP, Magnus Birkelund.

Feilslått finansieringsmodell

FrP-politikerne mener hele finansieringsmodellen i Oslopakke 3 er feilslått. Selv om Fremskrittspartiet er en del av styringsgrunnlaget i både Oslo og Akershus har partiet i begge fylker stått utenfor forhandlingene, og stiller seg ikke bak resultatet.

- Det ingen forståelse fra regjeringen om de utfordringer vi har når det gjelder vei og kollektivtransport i Oslo og Akershus, og konsekvensene er nå enda høyere bompenger, sier Liv Gustavsen.

Hva er Oslopakke 3?

  • Oslopakke 3 er en omfattende plan som ble etablert for å finansiere og utvikle infrastrukturprosjekter og kollektivtransport i Oslo og Akershus. Denne pakken er en del av Byvekstavtalen og strekker seg fra 2008 til 2036. Hovedmålet med Oslopakke 3 er å skape et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region som opplever rask vekst. Finansieringen av disse prosjektene skjer gjennom en kombinasjon av bompenger, statlige og lokale bevilgninger, samt statlige jernbaneinvesteringer. Oslopakke 3 inkluderer også mål om at all kollektivtrafikk i regionen skal være utslippsfri innen 2028

Bompenger er urettferdig og usosialt

FrP-politikerne mener de ikke kunne støtte forhandlinger som går hovedsakelig ut på hvor mye man skal «flå» bilistene og næringslivet i bompenger. Liv Gustavsen i Akershus og Magnus Birkelund i Oslo viser til at størstedelen av bompengene går til kollektiv, sykkel og gange.

FrP er det eneste partiet som tar hensyn til bilistenes interesser

Liv Gustavsen

- Det er ikke sånn at de som kjører bil på veiene våre gjør det av egen fornøyelses skyld. De fleste trenger bilen i jobben eller for å få hverdagen til å gå opp. Det virker som FrP er det eneste partiet som tar hensyn til bilistenes interesser, sier Liv Gustavsen.

- Bilistene og næringslivet betaler stadig mer i bompenger, og får i praksis ikke noe tilbake. Dagens bompengepolitikk i Oslo og Akershus er urettferdig og usosial, og straffer de som er avhengige av bilen i hverdagen uforholdsmessig hardt, sier Magnus Birkelund.

Lokalpolitikerne får støtte av FrPs nestleder Hans Andreas Limi fra Akershus. Han viser til at bompengetakstene økes med 4 kroner i 2025, og at dette trappes opp til en økning på hele 11 kroner i 2028.

- Økningen utgjør nesten 2.000 kroner til neste år og over 5000 kroner ekstra for en pendler i 2028. Dette vil spise opp store deler av lønnsveksten for de som er avhengig av å bruke bilen til Oslo i årene som kommer, sier Hans Andreas Limi.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.