Familie som pakker inn i bil. Foto.

Samferdsel

Vil ikke straffe bilistene

– FrP er opptatt av at folk skal få beholde mer av sine egne penger. Det har kanskje aldri vært viktigere enn akkurat nå.

Folk i Grenland har lenge måttet tømme lommebøkene sine for å betale ut sure bompenger. Nå varsler Porsgrunn FrP kamp for bilistene.

– Vi ønsker ikke en ny bypakke med bompenger i Grenland, sier Nelly Olsen, som er gruppeleder for Porsgrunn FrP.

Nelly Olsen er gruppeleder i Porsgrunn FrP. Hun forteller at partiet ikke ønsker en ny bypakke med bompenger i Grenland. © FrP

Vil lette byrden

Hun forteller at FrP rent prinsipielt mener folk ikke skal straffes for å trenge bilen, men forklarer også motstanden med en mer sosial dimensjon:

– Det er ikke alle som har mulighet til å ta bussen for å komme seg dit de må. Det paradoksale er at folk som har det dårligste busstilbudet også ofte er dem som har dårligst råd. De bor gjerne et stykke utenfor sentrum, og må dermed gjennom bommene for å kunne bruke mange kommunale tjenester. Det blir en ond sirkel som skaper et ekstra urettferdig skille mellom innbyggerne våre, sier Nelly Olsen.

– Nå opplever veldig mange at økonomien blir trangere, og stadig flere sliter med å få endene til å møtes. Da må vi politikere gjøre det vi kan for å lette byrden. For oss i Porsgrunn FrP, handler dette blant annet om å si nei til nye år med urettferdige bompenger. FrP er opptatt av at folk skal få beholde mer av sine egne penger. Det har kanskje aldri vært viktigere enn akkurat nå.

Nok er nok

Bystyremedlem for FrP i Porsgrunn, Robert Wefler, mener også at nok er nok.

– Bypakka som nå skal avsluttes har gitt oss masse kinastein i sentrum, en litt uforståelig, firkantet rundkjøring ved Down Town og kjempestore budsjettsprekker på den nye gang- og sykkelbrua. Alt betalt av bompengene dine og mine. Folk i Grenland har lenge måttet tømme lommebøkene sine for å betale ut sure bompenger. Det holder nå, sier han.

Robert Welfler i Porsgrunn FrP går til kamp for bilistene.

Mulig å løse utfordringene uten bompenger

Welfler poengterer at bilen har kommet for å bli, og at mange er avhengige av den i hverdagen. Samtidig erkjenner han at trafikkutfordringene i Grenland må løses.

– Vi har utvilsomt noen utfordringer knyttet til kø og fremkommelighet i Grenland, som vi absolutt må jobbe for å løse. Men det er fullt mulig å få mindre kø og bedre fremkommelighet uten å tyne bilistenes lommebøker. Da må de som eier veien betale for den istedenfor å tvinge bilistene til det, sier han, og legger til:

– Legger man sammen de årlige beløpene som skal brukes fra fylkeskommunen og Skien og Porsgrunn kommune, blir det over år mye penger som kan settes inn for å løse trafikale utfordringer.

Kan spare bilistene for store summer

I Porsgrunn har FrP inngått en avtale med samarbeidspartiene som spesifikt nevner bypakke og bompenger. Olsen kaller det en helgardering:

– Vi vet at nesten ingen andre partier er villige til å fjerne bompengene helt. Derfor har vi en formulering i avtalen om en eventuell ny bypakke, som blant annet slår fast at bomtaksten i så fall skal senkes, at det ikke skal være hverken rushtidsavgift eller piggdekkavgift, og at 1-timesgrensen skal økes til to timer. I tillegg senkes månedstaket for antall passeringer man må betale for, forklarer hun, og avslutter:

– For oss handler det om å sikre at dersom det blir en ny pakke mot vår vilje, skal bilistene betale minst mulig. Med denne løsningen kutter vi bompengeandelen i bypakka med minst 30%. Det vil bety noe for folks lommebok.