Slik ser den fylkeskommunale Sørmessenvegen ut noen hundre meter nord for krysset ved Kluftmo'n

Sørmessenvegen -Sjokkerende veistandard

Ringsaker FrP postet for en tid tilbake et innlegg på Facebook der vi ba innbyggerne gi tilbakemeldinger på dårlige veier i kommunen. Kluftmovegen/Sørmessenvegen (Fv. 1664) ble nevnt av flere. På stand i Moelv kom det flere bort til oss, og snakket om standarden på nettopp denne veien. Vi bestemte oss derfor for å ta truen opp for å se dem med egne øyne.

Man tror det ikke før man får se det

Etter stand på Innlandsmarkedet i Moelv bestemte Ringsaker FrP seg for å ta seg en tur for å se den aktuelle veien, og den var enda verre enn vi hadde trodd. Etter avkjøringen inn på Kluftmovegen gikk det fort opp for oss at de som har fortalt oss om standarden på denne veien har sine ord i behold. Kluftmovegen er definitivt hullete, og på noen partier er det lange remser med ødelagt veibane. Støtdemperne til bilene som kjører her får definitivt juling, selv i lav hastighet.

Sørmessenvegen er enda verre...

Etter krysset ved kluftmoen kommer vi inn på Sørmessenvegen, og denne skulle vise seg å være enda verre enn Kluftmovegen. Denne veien er i tillegg til å være ekstremt hullete, også svært ujevn. Langs veiskulderen, mangler det flere steder store biter asfalt. At de som bruker denne veien ikke lenker seg fast foran fylkeshuset, eller går i fakkeltog for å kreve at den oppgraderes, sier en del om hva folk i distriktene må finne seg i. Vei av så dårlig standard går på sikkerheten løs.

Når man kommer inn på Sørmessenvegen har man satt opp et skilt der det advares mot dårlig vei, med god grunn...

FrP vil prioritere mer penger til vei

På nasjonalt nivå, fylkesnivå og kommunenivå ønsker FrP å prioritere mer penger til vei. Mens Arbeiderpartiet har prioritert svindyre sykkelstier med kantstein fra Italia, i tillegg til å utrede mulighet for el-ferge på Mjøsa, ønsker FrP å bruke mer penger til vedlikehold av vei. Også på kommunalt nivå foreslo Ringsaker FrP mer penger til vei i vårt alternative kommunebudsjett for 2023.

Hvert eneste år øker etterslepet på fylkesveiene voldsomt, og det vil vi i FrP stanse. Vi i FrP kan ikke løse problemene med engang, men vi vi sette i gang jobben hvis vi kommer i posisjon etter kommune og fylkestingsvalget den 11. september. FrP er bilistenes parti!