Thorleif Fluer Vikre. Foto.

Samferdsel

– Skal fattigfolk ut av trafikken?

Fylkesleder og gruppeleder i Telemark FrP, Thorleif Fluer Vikre, lurer på om målet med en ny Bypakke Grenland er å få «fattigfolk» ut av trafikken.

I forslaget til Bypakke Grenland fase 2 skal takstene økes og rushtidsavgiften videreføres, i tillegg til at det blir opptil seks nye bomstasjoner i Skien øst og helt slutt på at elbilene kan passere gratis.

– Skal fattigfolk ut av trafikken? er Thorleif Fluer Vikres første kommentar.

Gjør dyrtiden enda dyrere

Han er fylkesleder og gruppeleder i Telemark FrP, og er mildt sagt lite imponert over forslaget til ny bypakke i Grenland.

– Dette er gjennomført tyveri fra vanlige folk.

Fluer Vikre mener politikerne burde ha spurt seg om det virkelig er nødvendig å gjøre dyrtiden enda dyrere.

– I Fremskrittspartiet mener vi at det er dyrt nok som det er nå. La folk få lov til å beholde sine egne penger, istedenfor å la dem bli tvangsinnsamlet av politikere som har en drøss med «kjekt å ha»-prosjekter, sier han.

FrP vil la folk få beholde mer av sine egne penger, og sier nei til ti nye år med bompenger i Grenland. © Colourbox

– Hummer og kanari

I tillegg til at bompenger er en unødvendig dyr belastning for folk, mener Vikre at prosjektene i bypakka nærmest står til stryk.

– Når man foreslår en ny bypakke med en prosjektportefølje på 147 forskjellige prosjekter, tyder det på at man egentlig ikke har tenkt å gjøre fremkommeligheten bedre for de som skal betale: Bilistene. De skal helt tydelig betale for alt annet. Hummer og kanari, tonnevis med kinesisk granitt og en overdreven tro på at det er kult og praktisk og sykle i den kalde årstiden.

Belønningsmidler uten bompenger

Fluer Vikre påpeker at tilhengerne av Bypakka, spesielt i Arbeiderpartiet og Senterpartiet med fylkesvaraordfører Terje Riis Johansen i spissen, påstår at Grenland ikke får belønningsmidler hvis det ikke er bompenger i Grenland. Dette mener han er feil, og viser til svaret fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på spørsmål stilt om dette i Stortinget nylig:

«Vi har et godt politisk forankret mål om nullvekst i persontransport med bil i byområdene. Belønningsavtalene er en av flere satsinger for å nå dette målet. Det er ikke krav om at byområdene som er omfattet av belønningsordningen skal ha bompengeinnkreving. Det er imidlertid krav om at byområdene skal kunne vise til en helhetlig virkemiddelbruk som gjør det sannsynlig at veksten i persontransporten kan tas med kollektivtransport, sykling og gange i stedet for med bil. Staten utbetaler tilskudd gjennom belønningsavtalene som går til tiltak som skal bidra til å nå nullvekstmålet.»

Vikre mener at dette svaret fra samferdselsministeren klart motbeviser det Arbeiderpartiet og Senterpartiet hevder.

– Vi kan fremdeles inngå ny belønningsavtale for å redusere trafikkveksten ved økt bruk av kollektivtrafikk, sykkel og gange, uten å la befolkningen betale sure bompenger på sitt daglige transportbehov, avslutter han.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.