Nei, bestemor skal ikke på anbud, bestemor skal bestemme selv!

Fremskrittspartiet har nå gått i bresjen for å få til et forlik i eldreomsorgen, på lik linje som vi gjorde med barnehageforliket for 20 år siden. Barnehagereformen ga private aktører muligheten til privat eierskap over barnehager og førte til rask full barnehagedekning.

Nå er det vel på tide at vi setter søkelys på de eldre, at bestemor får mulighet å bestemme over sitt eget liv og hvor hun skal bo og når hun trenger det, ikke når kommune eller stat mener hun trenger det eller hvor hun skal bo.

Fremskrittspartiets partileder Sylvi Listhaug har nå rekt ut hånden til alle partiledere om å sette seg ned for å få til et forlik slik at vi kan få fjernet ventelisten for de eldre.

Bestemor har ikke tid å vente på et sted å bo, mens voksne politikere skal sitte og ride sin ideologi mot privat kapital som faktisk kan være en støttespiller i å få bygd både sykehjemsplasser og boliger for eldre.

SV og Rødt sier nei til dette med en gang, AP stiller seg tvilende til et samarbeide da de mener den politiske avstanden er for stor.

I praksis vil de altså si at bestemor nå bare må vente fordi venstresiden ikke vil samarbeide om dette.

Det bør folk nå være klar over før de stemmer, vi kan finne løsninger sammen om vi vil, men venstresiden vil ikke engang sette seg ned for å finne en løsning sammen med andre partier. Venstresiden forsøker å innbille seg selv og andre at det offentlige skal styre dette alene, hvordan synes man det har gått da?

Det er fortsatt over 3000 på venteliste. Vi i FrP mener bestemor er voksen nok til å bestemme over sitt eget liv, hvor hun vil bo og når.

Vi blir lei oss når venstresiden forsøker å fortelle de eldre at vi skal bestemme over deg og vi vet best. Bestemor var med å bygge opp dette landet, men når hun blir eldre så fjerner vi hennes rett til å bestemme? Hvor er logikken i det?

Vi håper venstresiden tenker seg nøye om og blir med på å løfte frem bestemor, hun må fortsatt bestemme over sitt liv, så la oss faktisk da finne en løsning som er med på å hjelpe til at hun kan det fremover også.

Et slikt samarbeide vil også fjerne ventelisten her i Halden, vi lar rett å slett staten betale hvor bestemor skal bo, men hun skal selv få bestemme hvor.

Som i praksis betyr at vi i FrP vil ha statlig finansiert eldreomsorg som sikrer alle eldre lik omsorg uavhengig av kommunal økonomi.

Få fjernet ventelisten og gi både bestemor og bestefar sin frihet tilbake.

Mener du at FrP har en riktig løsning på dette, da stemmer du FrP 11 september.

Halden Arbeiderblad 03.09.2023