Mer frihet til oss unge

For å ha en bra og trygg fremtid er vi nødt til å ha muligheten til å utvikle oss. Å ikke gi mer frihet til ungdommen er det dummeste vi kan gjøre.

Først og fremst er det på høy tid å styrke fritt skolevalg. Alle er ulike og unike, derfor er det viktig at alle har muligheten til å velge en skole som passer best for deres behov og drømmer for fremtiden. Et mangfold av skoler å velge mellom vil gi unge muligheten til å finne ut av hva de vil, samt utvikle sine talenter og interesser.

Vi må også ha en skolehverdag hvor elevene bestemmer mer selv, og ikke politikere som tror de vet hva som er best. Derfor vil vi i Fremskrittspartiet ha flere valgfag og mindre obligatoriske fag i skolen. Dette vil gi elever muligheten til å fordype seg i områder som de virkelig interesserer seg for, og hjelpe dem med å forberede seg for fremtiden de vil ha. Mer valgfrihet vil gi mer motivasjon til å fordype seg og åpne opp muligheten for eleven til å finne ut hva de eventuelt vil jobbe med når de er ferdig på skolebenken.

Men frihetskampen stopper ikke der for oss i Fremskrittspartiet. Frihet handler også om økonomisk uavhengighet og ansvar. Vi ønsker å få flere unge ut i arbeidslivet slik at de kan få arbeidserfaring som vil bli nyttig i livet. Derfor vil vi fjerne unødvendige hindringer som hindrer ungdom fra å få seg jobb. Arbeidsgiveravgiften er en unødvendig skatt som staten krever for å lønne andres arbeid. Den er direkte fiendtlig, og gjør at det er mindre attraktivt for arbeidsgivere å ansette ungdom. Vi vil også at ungdom under 18 år skal få lov til å jobbe i kassa, for de skal tross alt ikke drikke eller røyke det som kunden kjøper fra butikken.

Og for de unge som er ute i arbeid vil vi gjøre det lettere å beholde sine hardt tjente penger. Vi vil øke frikortgrensen til 100 000 kr, slik at du kan beholde og bruke pengene dine før du må begynne å skatte. Og skattene vil vi betydelig senke for alle sammen, slik at du kan ha mer å bruke på det du vil.

Fremskrittspartiet er den eneste garantisten for enkeltmenneskets frihet. Unge fortjener friheten til å leve, lære og jobbe slik de ønsker. Da må vi ha betydelig færre unødvendige inngrep fra politikere. Hvis du vil ha mer frihet i hverdagen din, og gi ungdom flere muligheter til å ta egne valg, utvikle seg og styre sin egen fremtid, så må du stemme på Fremskrittspartiet.

Halden Arbeiderblad 10.09.2023