Har byrådene glemt hvor de bor?

På Bymiljøetatens liste over 141 veier som skal vurderes reasfaltert ligger kun fire i Vestre Aker. Mange av de nye byrådene bor i bydelen vår – merker ikke de også at det rister i bilen på vei til jobb?

Etter åtte år med et vestkantfiendtlig byråd var det avmålt optimisme å spore blant mange da Høyre og Venstre dannet nytt byråd etter fjorårets valg. Det var mye å rydde opp i, og de kom med mange og store løfter – nå skulle alt bli så mye bedre. Hvordan har det faktisk gått etter åtte måneder, spør Andreas Rivenes som er leder i Vestre Aker FrP.

Det siste tegnet på at Høyre og Venstre ikke prioriterer de store problemene først finner vi i Bymiljøetatens oversikt over veier som kanskje skal reasfalteres. Av 141 veier ligger kun fire i Vestre Aker. Dette til tross for at kommunens egne undersøkelser viser at vi har noen av de dårligste veiene i hele kommunen, og man kan lese om trafikkfarlige situasjoner og skader på biler på grunn av den dårlige veistandarden.

Fremskrittspartiet hadde forventet mer av et byråd hvor fire av åtte byråder bor nettopp her i Vestre Aker. De kjører, sykler og går på de samme veiene som oss andre – hvorfor tar de ikke tak i problemene som er rett foran øynene deres?

Byrådene burde også se at reasfaltering er et viktigere trafikksikkerhetstiltak enn noen flere fartsdumper eller lavere fartsgrenser. Se for eksempel til Stasjonsveien, hvor en allerede smal vei ble enda trangere og farligere da store hull i veibanen tvang biler og lastebiler tettere på skolebarna som går på fortauet. Etter den delevise reasfalteringen ble situasjonen med en gang bedre.

Bymiljøetaten er en stor og mektig etat, som gjennom mange år har vist at de har liten sympati med innbyggerne på vestkanten. Dette, i kombinasjon med det forrige MDG-byrådets vestkantallergi, gjorde at Vestre Aker opplevde åtte krevende år før fjorårets kommunevalg. Nå hviler det et stort ansvar på Høyre og Venstre for å ta kontroll over denne etaten, og sørge for at velgerne får den nye politiske retningen de stemte for.

Fremskrittspartiet mener asfalteringsbudsjettene må økes kraftig, og de dårlige veiene i ytre by prioriteres når midlene skal fordeles. Høyre og Venstre fikk velgernes tillit blant annet fordi folk var lei av MDG-byrådets herjinger med vestkanten, da må de vise at vi ikke bare skiftet byråd, men også politikk.

Kronikken har stått på trykk i Akersposten

Mer informasjon