Halden Frp og kultur

Vi i Halden Frp er opptatt av at det skal være kultur/idrett nok for de unge å delta i. Dette vil forhindre både utenforskap, psykisk uhelse og mobbing, det er gjennom fellesskapet de unge vil finne både styrke og tilhørighet. Verdiskapningen av frivilligheten ble i 2020 oppgitt til ca. 78 milliarder kroner som viser hvor stor betydning dette har for vårt land.

Det legges ned en svært stor innsats i dette feltet og i frivilligheten er det rom for at de fleste finner et sted å føle tilhørighet til.

Vi i Halden Frp mener også at kultur for voksne mennesker i større grad må kunne finansieres uten offentlig støtte, og baseres på betalingsviljen hos publikum.

At en kunstner skal få million støtte fra det offentlige for å reise rundt med sitt kunstnerlige uttrykk ved å bæsje maling ut av rumpa, er både hinsides feil bruk av penger, men en forsøker å innbille folk at dette er et kunstuttrykk som mange vil ha.

At vi på denne måten skal sponse voksne folks hobby på bekostning av de unges rett til å delta i idrett og kultur blir vi i Halden Frp ikke med på.

Om en kommune har dårlig råd, slik vi forstår at Halden har, vil det i praksis bety at vi skal finansiere kultur for voksne opp mot mindre penger brukt på helse, skole, eldreomsorg eller at barn og unge skal få delta i idrett og kultur.

Det er ikke vi i Halden Frp med på.

Dagens regjering med AP, Sp og støtte fra SV fjernet fritidskortet med et pennestrøk, for de vil heller finne på en annen ordning, dette vet vi ikke helt hva er, men vi regner vel med at det også er under vurdering fra sosialistene.

Prisen for det betaler de unge nå, hvor det er foreldrenes pengebok som bestemmer om de kan få betale en kontingent til en ønsket aktivitet eller ikke.

Vi i Halden Frp vil prioritere de frivillige, barn og unge før vi sponser de voksnes hobbyer.

Mener du også at dette er rett vei å gå, da stemmer du Frp 11 september.

Halden Arbeiderblad 1/9-2023