![Byggingen av Røatunnelen må starte raskt](http://frp.imgix.net/images/Lokallag/Oslo/Rivenes-Roa-2.jpeg?w=960&h=500&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&auto=format)
Byggingen av Røatunnelen må starte raskt
Fredag ble det kjent av Røatunnelen er tilbake i Oslopakke 3, planen som avgjør hvilke vei- og kollektivprosjekt som planlegges i Oslo og Akershus.
– Det er en gledens dag for Vestre Aker at Røatunnelen er tilbake i planene, men jeg venter med å slippe jubelen løs til vi ser at spaden faktisk settes i jorden og at byggingen starter. Det er ikke første gang folk i bydelen har fått løfter, som senere har blitt brutt. Fremskrittspartiet i Vestre Aker forventer byggestart senest sommeren 2027, sier lokallagsleder i Vestre Aker FrP Andreas Rivenes.
Vestre Aker FrP vedtok på årsmøtet krav om byggestart senest sommeren 2027, som en garanti mot partier som ønsker å stoppe utbyggingen.
– Det er utrolig viktig at det blir mer enn bare flagg og feiring fra Høyre og Venstre sin side. Jeg forventer at de faktisk sørger for byggestart før neste kommunevalg, ellers risikerer vi nok en gang å sette Røatunnelen i spill, sier Rivenes.
Vestre Aker FrP er kritiske til at de andre partiene har blitt enige om en kraftig bompengesmell for å finansiere Oslopakke 3.
– Nok en gang er det bilistene som må betale regningen. Det burde være et statlig ansvar å finansiere utbyggingen av helt nødvendige veier og kollektivprosjekter i hovedstadsområdet. Bompengesjokket kommer til å ramme mange hardt, sier Rivenes.
Han får støtte fra nestleder i Fremskrittspartiet Hans Andreas Limi, som er svært kritisk til at bompengetakstene øker med fire kroner fra 2025, og 11 kroner fra 2028.
– Økningen utgjør nesten 2000 kroner neste og år og nesten 4000 kroner fra 2028. Dette vil spise opp store deler av lønnsveksten for folk som er avhengig av å bruke bil i Oslo i årene som kommer, sier Limi.