Frank Sve, samferdselspolitisk talsmann i FrP.
© Håkon Rusdal

Samferdsel

FrP vil korte ned køene rundt Oslo

Bilister opplever nå rekordlange køer inn og ut av hovedstadsområdet. Fremskrittspartiet med Frank Sve i spissen, mener dette er et politisk skapt problem og foreslår tre konkrete tiltak for å korte ned køene.

I en årrekke har Arbeiderpartiet med MDG i Oslo stengt en rekke bilveier i Oslo sentrum, og nå vil også deler av Ring 1 stenges av i tre år grunnet utbyggingen av regjeringskvartalet. På toppen av det hele har Statens vegvesen nå besluttet å redusere bilkapasiteten på E6 og E18 for å tvinge folk til å velge kollektiv eller sykkel.

Konsekvensen er ekstreme bilkøer

Frank Sve

Frank Sve, samferdselspolitisk talsmann i FrP, mener det er helt uholdbart at pendlere og yrkessjåfører nå må stå i timeslange køer inn- og ut av Oslo.

- Konsekvensen av alle disse bilfiendtlige tiltakene er ekstreme bilkøer og sterk trengsel på kollektivtransporten inn til Oslo, sier Sve og påpeker at dette er et problem som er skapt av regjeringen og byråkratene.

Sve viser til at det er fullt mulig å gjenåpne veiene det tidligere Oslo-byrådet med Ap og MDG stengte. Han mener dette er desto viktigere når Ring 1 nå er stengt, og vil sørge for at bilene som skal inn til Oslo skaper mindre kø og kommer raskere frem.

Dårlig tidspunkt for eksperimenter

Sve mener også at dette er et ekstremt dårlig tidspunkt for Statens Vegvesen å gjennomføre eksperimenter som gjør det enda vanskeligere å kjøre bil på Østlandet.

- Elbilene må tilbake i kollektivfeltene for å skape mindre kø på veiene. Unødig stengte veier i Oslo må gjenåpnes, og kapasiteten på kollektivtransport må økes de neste tre årene, mener Sve.

Fremskrittspartiet har nå fremmet et forslag på Stortinget for å korte ned køene, og Sve mener regjeringen bør kjenne sin besøkelsestid og ha mer respekt for folks tid.

Fremskrittspartiets forslag:

• Instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai.
  • Gjenåpne gater for biltrafikk for å skape en bedre trafikkflyt når Ring 1 stenges for ombygging.
  • Styrke kollektivtrafikktilbudet rundt Oslo i perioden med redusert mobilitet når Ring 1 stenges for ombygging.