© Håkon Rusdal

Utenriks og forsvar

Listhaug: -Trygghet for våre innbyggere er vår viktigste jobb

FrPs leder, Sylvi Listhaug, var tydelig i sin landsmøtetale at styrking av forsvaret må prioriteres i en mer urolig verden. Hun krever også et taktskifte i norsk utenrikspolitikk.

Listhaug slo tydelig fast at trygghet for norske innbyggere er politikernes viktigste ansvar, da hun åpnet Fremskrittspartiets landsmøte på Gardermoen.

- Med Russland som nabo og autoritære regimer på fremmarsj, så må Forsvaret styrkes. Norge skal være en NATO-alliert som er til å stole på, sa Listhaug fra talerstolen.

- FrP er tydelig på at vi vil prioritere en historisk styrking av Forsvaret, fortsatte partilederen.

Frp-lederen slo fast at forslaget til langtidsplan for forsvaret har helt nødvendige satsinger for å styrke vår militære kampkraft. Hun mener derimot det er problematisk at regjeringen ikke har noen plan for hvordan langtidsplanen skal finansieres, og advarer mot at planen skal ende opp som et luftslott.

- Oljefondet har passert 17.000 milliarder kroner. Vi har mer penger enn noen trodde var mulig. Men hvilken verdi har pengene om vi ikke har fred, frihet og trygghet i landet, spurte hun ut i salen.

Trenger en ny kurs i utenrikspolitikken

Listhaug tok også til orde for en ny kurs i utenrikspolitikken. Støre-regjeringen har ved flere anledninger hatt dialog og møter med terrororganisasjoner i Midtøsten som Hamas og Taliban.

- Tiden for norsk dialog med terrororganisasjoner og krefter som ønsker å skade vårt demokrati og frata oss vår frihet må ta slutt, slo partilederen fast.

Beskjeden om at FrP vil stå i spissen for å bekjempe autoritære krefter og diktaturer, var krystallklar.

- Norge skal ivareta våre frihetsverdier og kjempe sammen med våre likesinnede for å stoppe kreftene som hater våre verdier og vårt samfunn, sa Listhaug.