Innvandring og integrering

Kjemper videre mot æreskulturen

Selvsagt må vi kunne straffe foreldre som skader barna sine, det er ingen unnskyldning å ha en annen kultur.

Lovutvalget om negativ sosial kontroll har nettopp levert med sine anbefalinger. Noen forslag mener FrP var gode, men det er fremdeles mye å jobbe med, da utvalget ikke foreslår de endringene som er nødvendige for å oppdage, avverge og straffe negativ sosial kontroll.

- At æresmotiv blir straffeskjerpende, at storfamilien kan tiltales, strengere straff for barneekteskap og at foreldre kan straffes som sender barna til utlandet, er alle innstramminger vi ser positivt på, og som vi har intensjon om å støtte. Men, vi er skuffet over at Lovutvalget ikke går lenger i å stadfeste en nulltoleranse for denne type ukultur, sier Silje Hjemdal, stortingspolitiker for FrP.

FrP i bresjen

FrP er partiet som i over 30 år har stått på barrikadene for å bekjempe ukultur og negativ sosial kontroll.

- Allerede på 90-tallet fremmet FrP en rekke forslag mot tvangsekteskap. Vi ønsket bl.a. informasjonstiltak om tvangsekteskap rettet mot innvandrerungdom i skolen, forbud mot søskenbarnekteskap, og en lov som sa at dersom et ekteskap var inngått under tvang, skulle man ikke få familieetablering til Norge. Disse forslagene fikk kun FrPs stemmer den gang for snart 30 år siden. I dag er dette ukontroversielt og vedtatt politikk, sier Erlend Wiborg, innvandringspolitisk talsmann, FrP.

Wiborg er også kritisk til at Lovutvalget hevder at æreskultur ikke har noen ting med islam å gjøre.

Ingenting med islam å gjøre?

- Æreskultur og negativ sosial kontroll er sterkt knyttet til islam. I land med muslimsk styre, er tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og æreskultur oftere normen enn ikke. I Norge ser vi at æresrelatert vold og negativ sosial kontroll er sterkt knyttet til muslimske innvandrere. I årsrapporten til Kompetanseteamet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og negativ sosial kontroll, kommer det tydelig frem at de landene med høyeste forekomst er Syria, Somalia, Irak, Pakistan og Afghanistan, som alle er muslimske. Så hvorfor er det så viktig for det regjeringsutnevnte Lovutvalget å fordekke denne åpenbare sannheten, undres Wiborg.

Hjemdal er tydelig på at det er viktig å drive med god integrering og forsøke å oppnå forståelse. Men at dersom man nekter å innrette seg etter norske lover, må vi ha ris bak speilet som fungerer avskrekkende.

- Det finnes fremdeles de som mener straff og harde virkemidler ikke er veien å gå. Muslimsk dialognettverk mener man må ha mer dialog og forståelse. Ja, selvsagt må det være god dialog, men aldri forståelse eller bortforklaring av urett og vold. Og selvsagt skal vi straffe de som bryter norske lover og skader barn. Straff virker normskapende, avskrekkende og det er i tråd med den allmenne rettsfølelsen, sier Hjemdal.

- Denne prosessen har tatt sin tid men jeg og frp er veldig glad for at disse problemstillingen endelig blir tatt på alvor. Dette er en viktig likestillingskamp, men ikke minst en frihetskamp. Ingen skal måtte leve under slike forhold og i verstefall utsettes for grove overgrep, tortur som preger en for resten av livet. Norge har et ansvar for å ta disse menneskene og ikke minst barna på alvor. Her har flertallet i Norge vært alt for naive, nå må det handles, sier Hjemdal

Mer informasjon